Uue meedia mõju traditsioonilisele meediale

     Maailmas on hetkel toimumas midagi väga kummalist. Uus põlvkond saab pea kõik vajaliku informatsiooni kätte internetist just uue meedia kaudu ning samal ajal eksisteerib ka see põlvkond, mis pöördub info saamiseks traditsioonilise meedia poole. Uue meedia olemasolu on minu arvates igati positiivne, aga traditsioonilise meedia haldajad ehk suurettevõtted kindlasti kannatavad selle mõju all.


   Positiivne külg

    Eks me kõik teame, et mingis mõttes on "uus" alati parem. Uusi tehnoloogiaid ei looda selleks, et nad vanadele alla jääksid vaid just vastupidi. Millegi kallal alati nokitsetakse, püüeldakse arengu poole, mis on minu arvates väga õige. Sama on toimumas ka meediaga. 

    Uue meedia üheks suurimaks aspektiks on moodsad otsingumootorid. Ajad, mil inimesed pidid infot otsima entsüklopeediatest või teabekirjandusest on minevikku jäänud. Tänapäeval piisab vaid õige märksõna kirjutamisest ja juba suunab Google või mõni muu otsingumootor sind vajaliku infokogumiku juurde. Selline kiire ja efektiivne info kättesaadavus on alus iseseisvaks õppimiseks ja arenguks. See on ka üks põhilisi põhjuseid miks on tänapäeval nii lihtne ennast ekraani taha unustada. Kõik vajaminev info on käeulatuses ja need, kes oskavad seda tehnoloogiat ära kasutada saavad suure eelise inimeste ees, kes saavad oma teadmised traditsioonilise meedia kaudu.

    Traditsioonilise meedia puhul on edastatav info mõjutatud filtritest. Sulle on kättesaadav vaid see info, mille keegi on füüsiliselt paberile kirjutanud, mis on lubatud teleprogrammi, mis on "sobiv" kõigile. Uues meedias käivad asjad natuke teisiti. On olemas blogid, foorumid, jututoad, kus kõigil on võimalus oma kogemusi, teadmisi või arvamusi jagada. Kogu suhtlus/arutelu inimeste vahel on tehtud palju lihtsamaks ja kättesaadavamaks. Sul on palju suurem vabadus valida just seda meediat, mida sa ise soovid kuvada ja millest oled ka ise huvitatud. Traditsiooniline meedia jääb selle koha pealt kõvasti alla ja ei ole piisavalt "vaba", vaid mõnes mõttes isegi piirav.

    Negatiivne külg

    Uue meedia miinusteks võiks lugeda muidugi selle, et kõik inimesed saavad oma info eri kohtadest ja tihtipeale tekivad selle tõttu lahkarvamused ja tülid. Igal inimesel on võimalik tunda ennast nagu tõeline ekspert, sest alati leidub inimesi, kes tema vaadetega nõustuvad. Huvitav näide oleks näiteks see, kuidas guugeldades kohvi mõjusid silmanägemisele on võimalik leida artikleid, kus räägitakse, et kohvi võib tõsta pimedaks jäämise riski. Uurides aga teisi artikleid võib leida informatsiooni, et igapäevane kohvi joomine stimuleerib silmalihaseid ja parandab silmanägemist. Kõigele on võimalik tõestust leida ja seetõttu on kõike võimalik uskuda. Tasub olla ettevaatlik, kõike ei tasu uskuda ja oma allikates tuleb väga kindel olla.

    Uus meedia ei mõju kohe kindlasti hästi traditsioonilisele meediale. Traditsiooniline meedia on suur äri, mida haldavad suurettevõtted. Kunagi oli traditsiooniline meedia ainus teadaolev infoallikas. Ajalehtedes ja telekas edastatud uudised tundusid inimestele nagu sulatõsi, sest sellega ei konkureerinud miski. Seda võimu kasutati aga kurjalt ära. Hakati kasutama seda kui platvormi, kus tooteid reklaamida ja selle abil raha teenida. Tänapäeval see kõik enam nii lihtne ei ole ja muidugi on ka uues meedias ohtralt reklaame, aga reklaamide kogus on siiski uues meedias väiksem, mis teeb selle tavakasutajale palju mugavamaks.

    Minu arvates ei ole 20 aasta pärast traditsioonilisel meedial siin maailmas enam kohta. Alanud on uus ajastu, kus inimestel on vabadus näha just seda, mida nad soovivad ja seetõttu on uue meedia mõju ühiskonnale minu arvates igati positiivne.

Comments

Popular posts from this blog

Mõiste "Professionaal"

Mismoodi mõjutab copyleft litsentsivalikut? (7.nädal)

Autoriõigused (6.nädal)