Mõiste "Professionaal"

     Selle naädala teemaks on professionaalsus ja omadused, mis määravad, kas keegi on omal alal professionaal või mitte. Ma ei tunne, et saaksin enda kohta veel sellist sõna kasutada, aga arvan, et olen selliseid inimesi kohanud ja jagan siinkohal oma arvamust.

Professionaalsus on väga lai mõiste

    Eks meil kõigil on oma arvamus selle sõna tähendusest. Mõne inimese jaoks on professionaal see inimene, kes vastavas valdkonnas töötab ja raha teenib, teised võivad arvata, et professionaal peab olema täielik geenius ja miljonär. Ma ei ole näinud kuskil kivisses löödud definitsiooni selle sõna kohta, kõik on vabad esitama oma arvamust. Olen 8 aastat tegelenud korvpalliga, sel alal, vähemalt on professionaal see, kes teenib puhtalt mängimise eest raha. Kuna Eesti korvpalli ulatus on väike siis neid mängijaid on võib-olla ainult sadakond. Muudes riikides on olukord natukene soodsam ja raha teenivaid mängijaid palju rohkem. Selle korvpalli loogika järgi peaks näiteks iga IT-firma tööline olema professionaal. Mõndade arvates peakski just nii olema, kuid ma ei saa öelda, et ma nõustuksin. Millised on siis minu arvates need omadused, mis professionaali lihttöötajast eristavad? 

    1) Kogemus - Minu arvates kindlasti kõige olulisem aspekt. Professionaal on keegi, kes teab, millest ta räägib ja hõlmab natukene suuremat ülevaadet olukordadest või probleemidest. Loomulikult saab seda kõike ka koolis õppida, aga ilma töökogemuseta on nendest teadmistest vähe kasu.
   
    2) Korrektsus - Professionaal ei ole see, kelle tööd peavad teised üle tegema, ta ei ole keegi, kes magab maha või unustab oma tähtajad, ta hoolib oma tööst ja ta tahab sellega teisi aidata. Seda kahjuks ei saa juhtuda kui ta teeb oma tööd lohakalt.

    3) Suhtlemisoskus - Kuigi saan aru, et teatud inimesed võivad olla oma alal nii head, et lahendavad kõik probleemid üksi ning on samuti professionaalid. Enamasti ei tohiks see niimoodi toimida. Professionaal võiks olla teadlik, et lihtsam on tegeleda probleemiga mitmekesi. Leida erinevaid arvamusi, lahendusi, jagada kriitikat. Professionaal võiks olla oma tegemistes viisakas, abistav ning range. Oluline on olla teistele eeskujuks.

    Lõppude lõpuks saab iga inimene ise enda professsionaalsust hinnata. Ma ei väida selle artikliga, et tubli töötaja, kellel on väiksem kogemustepagas, kes on laisk ja ei viitsi inimestega korrektselt suhelda, ei võiks olla firmale palju kasulikum kui minu definitsioon professionaalist. See kõik oleneb... Oluline on aru saada oma väärtusest ettevõttele ja hinnata oma teadmisi, konkureerida teiste töölistega. Kui ühe ja sama alaga pikalt tegeleda siis paratamatult saab teist mingi päev professionaal, aga kui kaua see võtab oleneb igaühest endast.

Comments

Popular posts from this blog

Kolm revoulutsioonilist IT-leiutist

Eesti arengukava 2020 kordaminek ja ebaõnnestumine

Uue meedia mõju traditsioonilisele meediale